منطقه حفاظت‌شده نای بند؛ بهشت ایران در زمستان
مشاوره،اجراء و نظارت -----ISSR,SSQR,ISO9001,IATF16949
منطقه حفاظت‌شده نای بند؛ بهشت ایران در زمستان
تاریخ : سه شنبه 19 بهمن 1395
نویسنده : RmZiRn

منطقه حفاظت‌شده نای‌بند در استان بوشهر که نقطه اتصال کوه‌های عسلویه به دریای خلیج فارس است، با داشتن پوشش گیاهی مناسب و حیات وحش متنوع جلوه‌ای زیبا از طبیعت کوه و دریا را در سواحل آبی و خشکی خلیج فارس به وجود آورده است. پیشروی خشکی در دریا که به دماغه نای‌بند معروف است موجب تشکیل خلیجی کوچک به نام نای‌بند شده است که در ۳۲۰ کیلومتری جنوب‌شرق بوشهر واقع است و در عصر آل‌بویه از مهم‌ترین مراکز صید و تجارت مروارید در ایران بوده است.

خلیج نای‌بند، کرانه‌ها و سواحل خشکی آن اکنون از مناطق مهم حفاظت شده کشور است که ۴ هزار و ۱۳۰ هکتار وسعت دارد.

اگرچه اکنون خبری از مروارید و صید و تجارت آن در خلیج نای‌بند نیست، اما مرواریدها جای خود را به گوهرهای گران‌بهای حیات وحش و محیط زیست داده است و این منطقه حفاظت شده زیباترین منطقه ساحلی در طول سواحل خلیج فارس است. منطقه حفاظت‌شده و خلیج نای‌بند با جنگل‌های همیشه سبز حرا و کوه‌های پیوسته به دریا با پوشش گیاهی مناسب یکی از ارزشمندترین زیستگاه‌های دریایی و حیات وحش را در خلیج فارس به وجود آورده است. 

جغرافیای نای‌بند

 

پارک ملی نای‌بند در استان بوشهر واقع است. پارک ملی دریایی نای‌بند با مساحت ۴۹۸۱۵ هکتار در دو استان بوشهر (بخش عسلویه شهرستان کنگان) و هرمزگان (شهرستان پارسیان بخش کوشکنار) قرار دارد.

در لغت نامه دهخدا آمده است:

نای‌بند از دهات دهستان تمیمی بخش کنگان شهرستان بوشهر است، در ۸۵ گزی جنوب‌شرقی کنگان و ۵ هزار گزی جاده شوسه سابق کنگان به لنگه در جلگه گرمسیری در ساحل دریا واقع است و ۲۱۶ تن سکنه دارد. آبش از چاه ومحصولاتش غلات، خرما و تنباکو و شغل مردمش زراعت است.

منطقه نايبند شامل:

  •  خليج نايبند
  •  منطقه حفاظت شده نايبند
  •  جنگل‌های حرای حوزه‌های عسلويه
  • بساتين و هاله

 تاریخچه نایبند

پارک ملی نای‌بند

بدون ترديد نای‌بند يكی از زيبا‌ترين مناطق ساحلی در طول سواحل خليج فارس به شمار می‌رود . آثار بجا مانده از بندر تاريخی نای‌بند و در دماغه نای‌بند، حاكی از پيشينه تاريخی طولانی منطقه است . بررسی آثار، نشان می‌دهد اين بندر در عصر آل‌بويه يكی از بنادر مهم و از مراكز عمده صيد و تجارت مرواريد خليج فارس بوده است.

این منطقه با فرماسیون تپه ماهوری و کوهستانی با هدف حفظ و حراست از اکوسیستم کم نظیر و سیمای فیزیوگرافیک منحصربه‌فرد و ارزش‌های زیستگاهی برای کل و بز، قوچ و میش، جبیر و جیرفتی به‌عنوان گونه‌های حفاظت شده طبق مصوبه شماره ۱۰۶ مورخه ۷/۹/۵۷ از سوی شورای عالی حفاظت محیط زیست به‌عنوان منطقه حفاظت‌شده نای‌بند انتخاب و معرف شد.

متعاقب آن جهت حفاظت از جنگل‌های حرا خلیج نای‌بند و در راستای حفاظت از ده درصد جنگل‌های کشور بخشی از سواحل و خورهای خلیج نای‌بند از سوی شورای عالی به‌عنوان منطقه حفاظت شده انتخاب شد. خلیج نای‌بند به‌عنوان یکی از ارزشمندترین زیستگاه‌های دریایی خلیج فارس به همراه بخش وسیعی از مناطق حفاظت شده نای‌بند و حرای خلیج نای‌بند در بیست و چهارمین جلسه شورای عالی حفاظت محیط زیست به پارک ملی دریایی ارتقاء و تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفت.

پوشش گياهی نای‌بند

پارک ملی نای‌بند

پوشش گياهی پارک ملی نای‌بند شامل اجتماعات حرا و ساير گياهان آبزی نظير علف‌های دريايی و جلبك‌ها در اكوسيستم‌های ساحلی و گياهان مقاوم شور‌پسند نظير گز، علف شور، شصت عروسان و خار شتر در مناطق به دور از ساحل است. از ساير گونه‌های گياهی در ارتفاعات و دشت‌های مرتفع می‌توان، كنار ، كهور ايرانی، انجير معابد، انار شيطان، استبرق، قيچ، دافنی و صبرزرد و… را نام برد. درختان حرا در حوزه‌های نای‌بند مهم‌ترين جامعه گياهی منطقه را تشكيل می‌دهد. اين جامعه در سواحل گلی دارای جريان جزر و مدی آرام می‌رويد. استان بوشهر شمالی‌ترين رويشگاه درختان حرا در خليج فارس است. جنگل‌های حرا جز با ارزش‌ترين زيستگاه‌های ساحلی است و نقش زيست بوم‌های خشكی و دريايی ايفاد می‌كند. لازم به يادآوری است درختانی نظير انجير معابد با تنه‌های تنومند و درختان حرا (مانگروها و چندل) با داشتن ريشه‌های آويز در آب شناورند.

جنگل حرا

پارک ملی نای‌بند

جنگل حرا یکی از شگفتی‌ها و زیبایی‌های طبیعت خلیج فارس در پارک ملی دریایی نای‌بند است آب آرام و بی صدا در لابه‌لای سرشاخه‌های همیشه بهار و سرسبز این درختان آرامیده است و تنها موجی که بر دل صاف و شفاف آب نقش می‌بندد و موجی است که از حرکت قایق روی آن نقش می‌گیرد. رقص درختان زیر آب در هنگام مد، و آمدوشد پرندگان دریایی هنگام جزر، یکی از بکرترین صحنه‌های خلقت است که برای همیشه در ذهن باقی می‌ماند.

سواحل جنوبی ایران با مناطق خشک و دریایی و آب شور شناخته شده است، اما نکته شگفت‌انگیز این منطقه گیاهی است که بی‌نیاز به آب شیرین روییده می‌شود. به روایتی این گیاه اسطوره‌ای از اشک چشم حضرت آدم (ع) روییده است.

حرا دارای برگ‌های سبز، چند ساله، پایا و نوعی ریشه‌های هوایی فراوان است که به طور عمودی از لجن بسته خارج می‌شود و عمل تنفس و هواگیری انجام می‌دهد. فصل گل‌دهی آنها در ماه‌های اسفند و اردیبهشت انجام می‌شود. از مشخصات این گیاه آن است که دانه‌های آن قبل از پراکنده شدن، قسمتی از رشد خود را در داخل میوه انجام می‌دهد و زمانی که تخم گیاه در آب قرار گیرد پوست آن باد می‌کند و شکافته می‌شوند. در کنار این گیاهان جانداران دوزیستی زندگی می‌کنند که با ایجاد سوراخ‌هایی تهویه را در سطح فوقانی گل‌ولای میسر می‌سازند. گِل خورک (Gel Khorak) از سخت پوستان ریز یا آبزیان کوچک و همچنین گیاهان تغذیه می‌کنند. در عین حال خود نیز طعمه‌ای برای بسیاری از پرندگان و ماهیان شکاری در زیستگاه‌های حرا در پارک ملی دریایی نای‌بند محسوب می‌شود. این امر باعث نظم در چرخه زنجیره غذایی موجودات این جنگل‌ها است. شدت برخورد امواج در محدوده جنگل‌های حرا ملایم هستند و عمل جزر و مد به آسانی صورت می‌گیرد و به صورتی که در زمان جزر، ریشه‌های این درخت به حالت میخی شکل در آمده و به هنگام مد دریا در نواحی عمیق‌تر آن تاج درخت در زیر آب غوطه‌ور می‌ماند.

۸۰ درصد آبزیان خلیج فارس دوره تخم‌ریزی خود را در جنگل‌های حرا می‌گذرانند. به همین دلیل این منطقه سه عنوان جهانی، منطقه حفاظت شده بین‌المللی، ذخیره‌گاه زیست کره و تالاب بین‌المللی دارد. اکوسیستم جنگل‌های حرا، درختانی است که در آب دریا رشد می‌کنند و اکوسیستم پر بازدهی را می‌سازند.

بسیاری از گونه‌های آبزی و حیات وحش مستقیم و غیر مستقیم به حرا وابستگی دارند. این جنگل‌ها در پیرامون خود محیط مناسبی را برای رشد و پرورش ماهیان فراهم می‌کنند. اکوسیستم دریایی حرا به دلیل استفاده، انسان و سوخت و تغذیه دام، بسیار حایز اهمیت است.

این جنگل‌ها به زیستگاه بسیار مناسبی برای پرندگان مهاجر در فصول سرد تبدیل شده‌اند. در سایر فصول نیز که پرندگان بومی محل مناسبی برای ادامه حیات نمی‌یابند، به این جنگل‌ها پناه می‌آورند. غیر از پرندگان آبزی، آبچر و مهاجر، در منطقه نای‌بند، خزندگان و حتی برخی از بندپایان و دو کفه‌ای‌ها نیز در میان این جنگل‌ها دیده می‌شود. لاک‌پشت‌های سبز و عقابی از جمله جانداران ویژه اکوسیستم جنگل‌های حرای نای‌بند هستند. حواصیل بزرگ هندی، حواصیل سبز و خاکستری، فلامینگو، پلیکان، انواع سلیم، عقاب ماهیگیر، کفچه نوک کاکایی و انواع دیگری از پرندگان در اکوسیستم‌های حرای نای‌بند زیست می‌کنند.

آب در طول شبانه‌روز در این جنگل ۲ بار عقب‌نشینی می‌کند و ۲ بار پیشروی. این عمل مداوم شرایط زیستی ویژه‌ای به این جنگل دریایی می‌بخشد. جوامع جنگلی حرا در طول میلیون‌ها سال موفق شده‌اند تا سازگاری اعجاب انگیزی با آب شور دریا و سواحل جزر و مدی پیدا کنند. این گیاهان نمی‌توانند دمای کمتر از ۵ درجه سانتی‌گراد را تحمل کنند، ضمن اینکه شوری بین ۲۰تا۳۲ در هزار برای رشد آنها مناسب است. این گیاه یکی از مقاوم‌ترین گونه‌ها محسوب می‌شود که در پارک ملی دریایی نای‌بند رشد یافته‌اند و مکانی بسیار زیبا برای گذران وقت فراغت به دور از هیاهو و در کمال آرامش به شمار می‌رود.

اجتماعات حرا در پارک ملی دریایی نای‌بند با وسعت ۳۹ هکتار وسیع‌ترین اجتماعات حرا در مدارهای بالای ۲۷ درجه در خلیج فارس محسوب می‌شود و به‌عنوان آخرین مجموعه انبوه و وسیع از این درختان در جنوب‌غربی آسیا شناخته می‌شوند.

نگاء سرسبزی در کنار دریا

در جنوب پارک نای‌بند منطقه‌ای سرسبز و ماسه‌ای به نام نگاء با وسعت بیش از ۴۵ هکتار وجود دارد که به دلیل ناشناخته بودن و عمر کوتاه سرسبزی‌اش بکر و زیبا باقی مانده است. این منطقه میان دو استان بوشهر و هرمزگان قرار دارد. اکنون این منطقه میعادگاه مسافران و خانواده‌هایی است که در کنار ساحل نیلگون خلیج فارس مکانی سرسبز و آرام را جهت تفریح و استراحت انتخاب می‌کنند.

 حيات وحش

پارک ملی نای‌بند

مجموعه خليج نای‌بند و منطقه حفاظت نای‌بند محيط مناسبی را برای زيست و تغذيه انواع بی‌مهرگان، ماهی‌ها، خزندگان، پرندگان و پستانداران فراهم آورده است. بسياری از آنها گونه‌های نادر يا در حال انقراض محسوب می‌شوند. از جانوران مهم می‌توان به جبير اشاره كرد كه جز گونه‌های نادر و حمايت شده كشور است. ساير پستانداران خشك‌زی موجود در پارك شامل گرگ، شغال، خرگوش، روباه وانواع جوندگان می‌توان نام برد.

علاوه بر آن نای‌بند دارای ارزش‌های زيستی منحصربه‌فردی جهت زاد و ولد پستاندارانی نظير قوچ و ميش، كل و بز است. از پستانداران دريايی كه در بخش آبهای آزاد موجود در پارك يافت می‌شود، می‌توان انواع دلفين و نهنگ را نام برد كه عمق زياد آب در اين بخش دلفين‌ها را متوجه خود ساخته و شيرجه زدن دلفين‌ها و شنای دسته جمعی كوسه ماهی‌ها از صحنه‌های بسيار زيبای طبيعی اين قسمت از پارك است.

از ديگر آبزيان اين منطقه می‌توان به دو نوع لاك پشت عقابی و لاك پشت سبز اشاره كرد. خرچنگ هم در اين مناطق بسيار زياد ديده می‌شوند. ماهی گل خورك نيز در اين منطقه مشاهده می‌شود. اين ماهی دارای چشم‌های برجسته و حالت جهنده دارد و كانال‌هايی را در كنار دريا می‌سازد.

پرندگان مهاجر در اين مناطق بسيار زياد است كه بعضی از آنها عبارتند از:

پارک ملی نای‌بند

فلامينگو، گيلانشاه، پليكان سفيد، سليم، آبچليك، كاكايی، پرستوهای دريايی، اگرت پا خاكستری

قابليت توريستی نای‌بند

پارک ملی نای‌بند

خليج نای‌بند در ساحل شمالی منطقه نای‌بند با وسعت ۴۱۳۰ هكتار يكی از ارزشمندترين زيستگاه‌های دريايی خليج فارس است  حوزه‌های متعدد، جنگل‌های حرا، سواحل ماسه‌ای درخشان در بخش‌های شمالی و شرقی و سواحل صخرهای دارای حاشيه باريك ماسه‌ای جنوبی خليج و بخش غربی منطقه حفاظت شده نای‌بند، درختان كهنسال انجير معابد در دماغه نايبند، دشت هموار بخش شمالی، دشت‌های مشجر و دره‌های عميق و صخرهای در بخش جنوبی بديع‌ترين چشم‌اندازهای طبيعی سواحل خليج فارس را يكجا گرد آورده است. وجود چنين مناظری، تپه‌های مرجانی برای تفريح غواصان و حتی فرايند تخمگذاری و فرزندآوری لاك‌پشتان دريايی كمياب كه كمتر نقطه‌ای از سواحل صورت می‌گيرد می‌تواند سبب جلب گردشگران شود.

قابليت اكولوژيكی نای‌بند

پارک ملی نای‌بند

اين منطقه از نظر سيمای فيزيوگرافيك و نيز از حيث اجتماعات بيولوژيك يك سيستم معرف محسوب می‌شود. خليج‌های كوچك ساحلی، از مناطق با توليد بالقوه است و از سويی از نظر آسيب‌پذيری جزو مناطق بحرانی محسوب می‌شوند. چنين ويژگی‌هايی برای خليج نای‌بند نيز به‌عنوان يک خليج كوچك ساحلی صادق است. وجود آرامش نسبی و شفافيت آب در اين محدوده از آب‌های ساحلی باعث گسترش مجتمع مرجانی و علف‌های دريايی در بستر خليج و آبهای مجاور آن شده است.

كله‌های آبسنگ مرجانی در دهانه خليج نای‌بند از نادر اجتماعات مرجانی در نزديكی سواحل سرزمين اصلی در ايران محسوب می‌شوند. اين منطقه واحد اهميت زيستگاهی فراوانی برای گونه‌های حمايت شده‌ای مانند درختان حرا، لاك پشت سبز، لاك پشت منقار عقابی و پليكان پاخاكستری است.

فعاليت‌های مؤثر انسانی در نای‌بند

پارک ملی نای‌بند

تحولات و پيشرفت‌های اخير تكنولوژی در استان بوشهر، خصوصا منطقه عسلويه، مرحله تازه‌ای از تخريب طبيعت و محيط‌زيست را در پی داشته است كه از مهم‌ترين آنها تاسيس منطقه ويژه اقتصادی انرژی پارس جنوبی در سال ۱۳۷۷ است. عمده‌ترين تاثير اين تاسيسات كه در حاشيه شمال خليج فارس و در ۳۰۰ كيلومتری مشرق بندر بوشهر واقع است، بر مناطق جزرومدی و اكوسيستم دريايی آن منطقه است. تخليه پساب‌ها و مجرای خروجی و آب‌های خنك كننده تاسيسات مستقيما وارد محيط زيست شده و باعث بر هم زدن نظم و تعادل اكولوژيك منطقه آبی می‌شود.

منطقه حفاظت‌شده‌ خليج نای‌بند هم از لحاظ تنوع زيستگاهی و تنوع گونه‌ای و هم از نظر چشم‌اندازهای ساحلی، بدون ترديد در تمامی سواحل خليج فارس بی‌همتاست، لذا بی‌توجهی به ارزش‌های اين منطقه از ديدگاه زيست‌محيطی، شيلاتی و تفرجگاهی و هر گونه دست‌اندازی و دخل و تصرف در محدوده حساس ذكر شده موجب بر هم خوردن تعادل بوم‌شناختی منطقه و بروز خسارات جبران‌نا‌پذيری برای نسل حاضر و آينده خواهد شد.

راهكارها و پيشنهاداتی برای نای‌بند

پارک ملی نای‌بند

برای جلوگيری از تخريب اكوسيستم دريايی (نای‌بند) و تداوم حيات‌وحش در منطقه می‌توان راه‌حل‌های ذيل را پشنهاد داد تا در دستور كار محيط‌زيست و سازمان‌های ذی‌نفع قرار گيرد

  • هر گونه لرزه نگاری و اكتشاف واستخراج در شعاع ۵ الي ۱۰ مايلی مناطق مد نظر جلو گيری شود.
  •  جلو‌گيری از هر گونه تخليه آب‌خن كشتی‌های بزرگ كه حاوی مواد شيميايی باشند.
  •  به دليل بسته بودن خليج فارس سعی شود، فاضلاب صنعتی به مناطقی دور از مناطق حفاظت شده هدايت شود.
  •  جلو‌گيری از صيد بی‌رويه و غير اصولی از ذخاير دريايی مناطق فوق.
  •  ايجاد زيستگاه‌های مصنوعی در نزديكی مناطق حفاظت‌شده تا فشار صيادی كمتری بر اين مناطق وارد شود.
  •  با توجه به درآمدی كه جذب توريست برای كشور می‌تواند داشته باشد با الگوبرداری از مناطق مشابه در جهان می‌توان به اين كار اقدام کرد.

وضعیت عمومی اقتصادی اجتماعی

غالب مردم روستاهای همجوار پارك به حرفه ماهيگيری يا اشتغال در شركت‌های صنعتی منطقه مشغول هستند و كشاورزی كمترين ميزان اشتغال را به خود اختصاص می‌دهد.



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
موضوعات مرتبط: , گردشگری ایران وجهان , دانستنی ها , محیط زیست , ,
برچسب‌ها: مجله ی تصویری , گردشگری , منطقه حفاظت‌شده نای بند؛ بهشت ایران در زمستان ,
مطالب مرتبط با این پست
» سیستم نوبت دهی اینترنتی کلینیک شیخ الریس تبریز
» in Japan
» دلیل بسیار جالب اختراع شطرنج!
» عکس های زیبا از طبیعت ژاپن
» تصاویر زیبا از ایران، طبیعت اسالم
» اینفوگرافیک : طالع بینی شکل پاهای شما
» فواید آب سرد برای پوست
» درختی که ۴۰ نوع میوه‌ می‌دهد+ تصویر
» نگاهی به یک شایعه در خصوص کوه پردیس جم+ عکس
» دشت شقایق ییلاق کرمون اسالم +تصاویر
» بهشت سوباتان+تصاویر-1
» بهشت سوباتان+تصاویر-2
» بهشت سوباتان+تصاویر-3
» تصاویر زیبا از پارک ۷ هکتاری چمارسرا رشت
» تصاویر/ زیبایی های طبیعت گیلان
» درس هایی که تا پیش از 20 سالگی باید یاد می گرفتید
» سواحل شهر پوستیانو در جنوب کشور ایتالیا
» عکس روستاهای کلوسه، وستگان و کاهگان شهرستان فریدونشهر
» نقش رنگین کمان در آسمان ابری فریدونشهر
» تصاویر طبیعت بهاری فریدونشهر
» از اشک گل لاله واژگون برای سیاوش تا مظلومیت آن
» Showa Memorial Park-1
» خواص و فواید جادویی برخی از انواع تخمه ها
» بهترین دوربین های ۲۰۱۴
» برنامه های ضروری ویندوز (۱)
» برنامه های ضروری ویندوز (۲)
» برنامه های ضروری ویندوز (۳)
» برنامه های ضروری ویندوز (۴)
» برنامه های ضروری ویندوز (۵)
» برنامه های ضروری ویندوز (6)
» چگونه گالری تصاویر بسازیم؟
» نکاتی برای عکاسی بهتر
» آموزش اشتراک گذاری در یک شبکه2
» آموزش اشتراک گذاری در یک شبکه
» کاخی که 7 شاه ایرانی را در خود جای داده است
» چگونه از "فلش مموری" خود مراقبت کنیم؟
» وقتی حیوانات هم گُر می‌گیرند
» با عکس‌هایتان جادو کنید!
» دانلود نرم افزار مشاهده وضعیت آب و هوایی دنیا Earth Alerts 2014.1.174
» مازندران، دروازه بهشت
» زیبایی‌های ایران: هتل صخره‌ای کندوان
» آلبوم تصویری: جنگل دو هزار و سه هزار
» 15 نشانه سرطان که آقایان نادیده می گیرند
» نشاط با دارچین
» ۵ تا علامت که نشون میده وقتشه کارتون رو عوض کنید
» برندگان مسابقه بین المللی عکاسی حیات وحش
» خلاقیت شگفت انگیز یک هنرمند «چشم انداز صحرا»
» نقاشی سه بعدی، در بستر ساحل
» عکس‌های بارانی
» مناظر دیدنی! (عکس)

آخرین مطالب

/
بسم الله الرحمن الرحیم، وَإِن يَكَادُ الَّذِينَ كَفَرُوا لَيُزْلِقُونَكَ بِأَبْصَارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّكْرَ وَيَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ وَمَا هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِّلْعَالَمِينَ ♥♥♥♥♥ اللّهـُمَّ صَـلِّ عَلے مُحَـمَّد ﷺ وَ آلِـ مُحَـمَّد ﷺ وَ عَجِّـلْ فـَرَجَـهُم ♥♥♥♥♥ به نام خدایی که ماهی کوچک قرمز را محتاج دریای بی کران آبی کرد... ♥♥♥♥♥ رَّبِّ أَدْخِلْنِي مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِي مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَل لِّي مِن لَّدُنكَ سُلْطَانًا نَّصِيرًا (80/اسراء) پروردگارا ! مرا در هر کاری به درستی وارد کن و به درستی خارج ساز واز جانب خود برایم حجتی یاری بخش پدید آور ! ♥♥♥♥♥ اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً و َناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً ♥♥♥♥♥ اللّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ لاَ تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَ لاَ نَوْمٌ لَّهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الأَرْضِ مَن ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَ لاَ یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِمَا شَاء وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَ الأَرْضَ وَ لاَ یَؤُودُهُ حِفْظُهُمَا وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ *(۲۵۵)* لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ قَد تَّبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ فَمَنْ یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ یُؤْمِن بِاللّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَیَ لاَ انفِصَامَ لَهَا وَاللّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ *(۲۵۶)* اللّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُواْ یُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّوُرِ وَالَّذِینَ کَفَرُواْ أَوْلِیَآؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِجُونَهُم مِّنَ النُّورِ إِلَی الظُّلُمَاتِ أُوْلَئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ *(۲۵۷)*..... صدق الله العّلی العّظیم ♥♥♥♥♥ اللَّهُمَّ صَلِّ علی ، علی بْنِ موسي الرِّضَا مرتضي الامام التَّقِيَّ النَّقِيَّ وَ حُجَّتِكَ علی مِنْ فَوْقِ الارض وَ مَنْ تَحْتِ الثري الصِّدِّيقُ الشَّهِيدُ صلاه كَثِيرُهُ تامه زاكيه متواصله متواتره مترادفه كَأَفْضَلِ ماصليت عَلَيَّ أَحَدُ مِنْ اوليائک... پرودگارا، ‌ بر علي بن موسي الرضاي برگزيده ،‌ درود و رحمت فرست . آن پيشواي پارسا و منزه و حجت تو بر هر كه روي زمين و زير خاك است. بر آن صديق شهيد درود و رحمت فراوان فرست، ‌درودي كامل و بالنده و از پي هم و پياپي و پي در پي، ‌همچون برترين و درود و رحمتي كه بر هريك از اوليائت فرستادي. ♥♥♥♥♥ خیالت راحت ! من همان منم ؛ هنوز هم در این شب های بی خواب و بی خاطره، میان این کوچه های تاریک پرسه می زنم اما به هیچ ستاره ی دیگری سلام نخواهم کرد.. ♥♥♥♥♥ سکوتم را نکن باور..... من آن آرامش سنگین پیش از مرگ توفانم..... من آن خرمن ..... من آن انبار باروتم...... که با آواز یک کبریت آتش می شوم یکسر.... ♥♥♥♥♥ 09141050409